Raleigh Vallen en Voltzberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mirre Bos - WaarBenJij.nu Raleigh Vallen en Voltzberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mirre Bos - WaarBenJij.nu

Raleigh Vallen en Voltzberg

Blijf op de hoogte en volg Mirre

23 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Al weer drie weken in Suriname wat gaat de tijd toch snel. Ik merk dat ik nu een beetje begin te wennen hier. Ik kom niet meer zo super moe thuis van stage als eerst en vorige week vond ik het met 25 graden gewoon koud, dat betekend dat ik ook aan de warmte begin te wennen.
Afgelopen weekend, het paasweekend, heb ik de eerste trip naar de binnenlanden gemaakt. Naar de Raleigh Vallen en de Volzberg dit ligt in het Centraal Suriname Natuur reservaat. Dit is dus een beschermd gebied en dat betekend dat er hier niet op dieren gejaagd wordt.

Vrijdag ging we er naar toe eerst een paar uur met de bus op de rode bauxiet wegen al hobbelt. Vervolgens nog een paar uur met de boot. Ik zat voor aan op de boot, jeetje wat ging de boot schuin (moest nog aan mama denken die dat altijd zegt over de zeilboot, de boot ging zoooo schuin) soms scheelde het maar een paar cm of het wat zou in de boot komen. Maar gelukkig kwamen we veilig aan, Fungu eiland was onze verblijfplaats.

Daar aangekomen mochten we onze hangmat ophangen. Wat ik nog nooit gedaan had want ik had de hangmat net de dag ervoor gekocht. Gelukkig wou de gids me helpen. We waren niet met weinig onze groep bestond uit 80 mensen (voornamelijk studenten) die allemaal hun hangmat op moest hangen. Dit was behoorlijk krap er zouden nog een aantal groepen komen en dus mochten we niet overal onze hangmat ophangen. Na wat passen en meten was het gelukt, het was ondertussen al donker geworden we kregen te eten en ik dook vroeg mn hangmat in. Want de volgende ochtend stond de beklimming van de voltzberg op het programma.

Ik had redelijk geslapen in mn hangmat en na een ontbijt gingen we op pad. We werden in twee groepen verdeeld van ongeveer 25 man. Wat ik niet zo leuk vond ik vond het veelste druk. Ik zat in de tweede groep ik was bang dat ik door de herrie van de eerdere groep en het geluid van mijn eigen groep geen ontmoetingen met dieren zou hebben. Dus ik besloot voorop te lopen samen met de gids Sudano. Een man van 56 die op het eiland woont en deze wandeling 4 keer per week liep. Toen hij hoorde dat ik hier alleen was gekomen zei hij dat hij wel goed voor mij zou zorgen, hij nam me de dagen daarna onder zijn hoede. Wat ik wel leuk vond want die dagen erna verteld hij mij van alles over de natuur en de dieren wat hij niet ook allemaal de groep verteld. Omdat ik het wachten op de groep niet zo leuk vond liep ik vaak dan alleen een stukje door. Op een gegeven moment liep ik een stukje voor de groep uit, toen er ineens een slang twee meter voor me op het pad lag. Een slang een slang zei ik een paar keer en zetten een paar stappen terug. De groene slang had zijn kop omhoog gericht en keek me aan. Sudano had me gehoord en zag de slang ook vervolgens kroop hij weer verder de bush in. Ik vroeg hem wat voor slang het was geweest hij vertelde dat het een papegaai slang was en dat hij giftig was. Ik was blij dat ik op het pad had gelet en niet op de slang was gaan staan, maar vond het ook erg gaaf dat ik hem gezien had. Verder in de wandeling kwam ik nog slinger apen tegen en heb ik ook kolibries gezien. De beklimming van de voltzberg was best pittig maar het uitzicht was heel mooi. Op de terug weg kon we afkoelen in een natuurlijk jacuzzi in de rivier wat erg lekker was. Die nacht sliep ik van vermoeidheid heerlijk in m`n hangmat.

De dag erna stond een korte wandeling op het programma naar de moedervallen. Het tempo lag een stuk lager wat erg prettig was na de wandeling van gister. Op de terug weg kwamen we weer een papegaai slang tegen dit keer een agressievere soort, hij werd gevangen en zo konden we hem uitgebreid fotograferen. We waren halverwege de middag weer terug op het eiland waardoor we lekker konden relaxen. Aapjes bananen voeren, lekker zwemmen in de rivier, boekje lezen. Ik had al gezien dat een van de jongens op het eiland rondliep met een tasje waar hier vogelspinnen in bewaarde, vele hadden de vogelspin al over hun arm laten lopen en waren ermee op de foto geweest. In Nederland dacht ik altijd dat ik dit nooit zou doen. Maar het gemak waarbij het beestje opgepakt werd en bij iedereen rond liep deed me twijfelen. Ik raakte met de jongen aan de praat en toen heb ook de vogelspin over m`n arm laten lopen. Toen verteld hij dat hij ook nog een grotere had in zijn huisje of ik daar ook mee op de foto wou. Ik wou hem in ieder geval zien en heb ook deze spin over mijn arm laten lopen. Toch wel weer een hele ervaring. S`avonds werd er nog muziek gemaakt en gedanst heb ik weer lekker in m`n hangmat geslapen.

De volgende ochtend moesten we al onze spullen inpakken en begonnen we aan de terugreis. Eerst met de boot en later met de busjes. De weg was door de regen flink verslechterd, modder en veel kuilen in de weg. Wat was iedereen blij toen we weer op een geasfalteerde weg reden, heerlijk soepel zonder alle kanten op geschud te worden.

Achteraf gekeken heb ik een heel leuk weekend gehad de natuurlijk was erg mooi. Wel irriteerde ik me rot aan alle mensen we zaten er met zon 150 man uiteindelijk. Waardoor het echt super toeristisch voelde en de organisatie kon het eigenlijk niet helemaal aan. Volgende keer ga ik met een kleinere tour dat lijkt me leuker en staat al iets gepland halverwege mei waarvan ik weet dat het een kleine groep is, dus ik heb er zin in. Jullie zullen het wel lezen hier.

Liefs mirre

  • 23 April 2014 - 23:04

    Marjolein:

    Leuk verhaal. De spinnen lijken mij erg eng. Maar zo'n foto is wel heel stoer. Dus slapen in een hangmatje is best te doen, goed om te weten. Tot snel hé!
    Liefs Marjolein.

  • 23 April 2014 - 23:10

    Ina Bos:

    Dag Mirre, spannend allemaal hoor. En vooral stoer dat je de spin op je arm hebt laten lopen. Weet niet of ik dat gedurfd had. Hoe is verder je stage en heb je al leuke contacten met b.v. je mede huisgenootjes. Nog even en je moeder komt een tijdje bij je. Leuk, ik hoop dat jullie een fijne tijd hebben samen. Eva had vandaag de laatste schooldag. Morgen gala, vrijdag stunt, dan vakantie en dan examen. Spannend! Fijne tijd nog, in het mooie Suriname. Liefs Ina. xx

  • 23 April 2014 - 23:30

    Hans:

    He mirre spannend verhaal , stoer om spinnen over je arm te laten lopen stoer om de slangen zo van dichtbij te bekijken het was vast heel erg mooi op de foto's kun je goed zien hoe mooi het was. marjolein heeft inderdaad weer onze zeilboot schuin zien gaan maar ze heeft er wel veel vertrouwen in.
    ik dacht dat jullie in de open lucht zouden slapen met je hangmat tussen de bomen maar het was dus in een houten gebouwtje vast wel prettig met een dak boven je hoofd was het niet erg luidruchtig van iedereen die zat te snurken groetjes tot binnenkort hans xxx

  • 24 April 2014 - 00:26

    Tim:

    Super avontuurlijk verhaal hoor! Haha en toch jouw reptielen en spinnenangst overwonnen. Valt toch wel mee he die dieren? Ik had graag die slangen in het echt gezien. Hij ziet er indrukwekkend uit, maar kan niet duiden welke soort het is. Ik heb er nog naar gezocht, je kan met jouw soort in ieder geval wikipedia aanvullen ;-)

    Ik had ook net als Hans verwacht dat je tussen de bomen zou slapen. En toen je mij vertelde dat het in een huis was, had ik ook een ander beeld voor ogen. Leuk om te zien dat het toch nog een beetje open was.Toch nog een beetje in de natuur.

    Ik kan mij helemaal voorstellen dat zo'n grote groep minder leuk is en vooral ook irritant als je een stukje natuur wil meepakken. In ieder geval heb ik er veel zin in om samen met jou zo'n wandeling te maken met een kleinere groep. Het slapen in een hangmat lijkt mij ook een leuk avontuur :-D Jij kent in ieder geval al de knopen haha.

    Ik ben benieuwd naar je volgende verslag. En over een week hang ik gillend over de rand van de boot dat hij zo schuin gaat ;-)

    Kusjes en liefs


  • 24 April 2014 - 15:25

    Herma:

    Mirre!!!!!!!! Wat een spannend verhaal. Bijna net zo eng als de avonturen van Hans en Marjolein. Ik wist niet dat je zoveel lef had. En je was lang geleden nog wel zo bang voor die vette spin bij ons op de muur.
    Zo te lezen heb je het heel erg naar je zin daar. Wat fijn. We zijn heel erg benieuwd naar het volgende avontuur. Liefs van Bert en Herma.

  • 24 April 2014 - 17:40

    Suzanne Willekens:

    Hey lieve Mirre,

    Je hebt het dus toch kunnen regelen, een stage in Suriname! Supergaaf en zo goed dat je dat doet zo in je eentje!
    Wat is de wereld toch indrukwekkend mooi, ... en eng en gevaarlijk, giftige slangen, spinnen en dan slapen in een hangmatje. Heerlijk spannend avontuur.
    Kan me heel goed voorstellen dat zo'n grote groep niks voor jou is, maar te gek dat je dan toch je eigen draai eraan weet te geven en met de gids optrekt.
    Hoop dat je nog veel beleeft daar en dat je stage ook bevalt. Superleuk dat we mee mogen lezen.

    Heel veel liefs, take care,
    Suzanne

  • 27 April 2014 - 19:07

    Jeanet Mori:

    Hoi mirre wat een spannend verhaal, lijkt mij ook geweldig zo'n tocht.
    middels jou verslag doen we ook mee ,we wachten weer op het volgende avontuur.
    Liefs Opa en Oma.

  • 28 April 2014 - 21:50

    Michelle:

    Leuk verhaal!! En.echt weer iets.voor jou hoor om een slang tegen het lijf te lopen haha. Maar kan me idd voorstellen.dat je je irriteerde aan de grote groep, dat lijkt mij ook niet zo. 150 is ook wel heel veel :( gelukkig weer wat geleerd.toch ;) hou je het reizen naar lelydorp nog beetje goed.vol? Jammer dat we niet meer tijd samen daar hebben kunnen doorbrengen, maar geniet nog lekker van wat komen gaat ;)

    Veel liefs Michelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mirre

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 1178
Totaal aantal bezoekers 2363

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 25 Juni 2014

Stagelopen in Suriname

Landen bezocht: