Eerste dagen in SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mirre Bos - WaarBenJij.nu Eerste dagen in SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mirre Bos - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in SU

Blijf op de hoogte en volg Mirre

05 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Vandaag is het mijn 6e dag in Suriname en heb ik al van alles meegemaakt. Ik had een erg leuke reis hiernaar toe het ging allemaal goed helaas wel 2 uur vertraging. In het vliegtuig had ik verschillende gesprekken met de mensen om me heen erg leuk. Busreis naar mijn huisje in Suriname was nog gezellig, allemaal leuke verhalen over Suriname. En het was mooi om het land om me heen te zien. Bij mijn roze huis aangekomen maakte ik kennis met mijn huisgenootjes, daarna spullen uitpakken en slapen.

Ik werd vroeg wakker vanwege de jetlag, maar helemaal passend voor het ritme van hier. Ik hoorde mijn huisgenootjes druk roepen ik ging op t balkon staan, Er zat gewoon een Kaaiman in de sloot in de achtertuin! BAM cultuurshock er zit een kaaiman in de achtertuin. Voor we een foto konden maken was die al weer onderwater gedoken. Helaas, maar begin van de avond kwam die weer boven en hebben we hem gefotografeerd. Hij bleef er netjes bij liggen. Er kwam een Surinamer bij die er wel verstand van had en gokte het beestje op anderhalve meter. Toch nog aardig groot. Maar het schijnt vaker hier te gebeuren in de prinsessen straat. Als hier Surinamer hadden gewoon hadden ze hem waarschijnlijk gevangen en opgegeten, want kaaiman is hier een lekker hapje.

Na ik was bijgekomen van het kaaiman gebeuren ben ik de stad gaan verkennen. Michelle (vriendin vanuit NL) heeft me de stad laten zien. Ze hebben hier overal prachtige houten huisjes. Ze zijn er erg mooi uit maar verder zijn de mensen niet zo rijk. Ik heb al met verschillende Surinamerss kennisgemaakt. Nu ik hier ben besef ik pas echt hoeveel verschillende bevolkingsgroepen Suriname heeft. Alle Surinamer zijn erg aardig en maken altijd een praatje met je: hoe gaat? het waar woon je ?(in SU en NL) wat vind je van Suriname, hoelang ben je hier al? Ik heb tot nu toe vooral veel contact gehad met de Javanen en de hindoestanen. Mijn huisbaas is een Hindoestaanse familie een ouder echtpaar en hun 6 kinderen waarvan 5 nog thuis wonen en met de zaak helpen. Op mijn stageplaats werken vooral Javanen maar ook alle andere bevolkingsgroepen zijn aanwezig.

Woensdag ging ik voor het eerst naar mijn stage. Ik wist nog niet zo goed hoe ik er komen moest. Heel veel rond vragen zorgde ervoor dat ik wist welke bus ik moest nemen en waar ik moest opstappen. Bij het busstation werd ik nog niet wijzer na wat rondvragen werd ik naar de juist bus gebracht. De bus zou vertrekken als hij vol zat, en dat duurde nog wel even. Op met moment dat je denkt dat hij vol zit worden er in het gang pad nog extra stoeltjes uitgeklapt waar ook nog mensen kunnen zitten. Na ruim een uur vertrokken we met een volle bus. Een hele beleving.

Toen ik op stage aankwam kon een collega me uitleggen dat er ook bussen op tijd rijden en waar die vertrokken. De twee dagen en na heb ik een andere bus gepakt maar het systeem van het OV snap ik nog niet helemaal maar elke dag begin ik het iets beter te begrijpen. Het is vooral heel veel vragen. Uiteindelijk kom je ook gewoon op bestemming, maar haast dat kun je beter niet hebben hier, daar is het veel te warm voor. Volgende keer meer!

Groetjes,

Mirre

  • 05 April 2014 - 23:28

    Erica:

    Leuk je verhaal te lezen. Geniet er maar vsn. Liefs erica

  • 05 April 2014 - 23:53

    Ina Bos:

    Dag Mirre, lees net je eerste verslag. Leuk om te lezen, zo heb je het gevoel er een klein beetje bij te zijn. Geniet ervan meid, een super ervaring. Liefs Ina xx

  • 06 April 2014 - 21:18

    Marjolein Mori:

    Eindelijk dan aangekomen in het warme Paramaribo..en de avonturen kunnen beginnen. Ach en waarom niet met kaaimannen. In Amersfoort houden we ons bezig met kikkerdril en dat soort zaken, verschil moet er zijn.
    Geniet van alles en ik wacht met spanning op het volgende verslag.lieve groetjes Marjolein.

  • 07 April 2014 - 17:56

    Hans Bos:

    Leuke foto'en een leuk verhaal Mirre, spannend zo. Het nederlands lukt goed in Suriname?
    Thuis gaat alles goed hoor, tot je volgende verhaal.xx

  • 15 April 2014 - 16:18

    Evelien:

    hoi Mirre,

    leuk om te lezen hoe het je vergaat, altijd leuk om een" huisdier" te hebben die van zwemmen houdt ;-)

    geniet van je stage en al het leuke wat op je pad komt.
    groetjes,
    Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mirre

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 2360

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 25 Juni 2014

Stagelopen in Suriname

Landen bezocht: